Náš blog

Ako správne kanonizovať pomocou rel=canonical? Pozor na najčastejšie chyby

22.12.2014 | Pavel Horelica

Ak máte na svojej webovej stránke viac podstránok s duplicitným obsahom, je vhodné na ňu nasadiť tzv. kanonizáciu. Čo to presne je a v akých konkrétnych prípadoch ju používať?

K čomu je kanonizácia dobrá?

K čomu vlastne tag s obsahom rel=canonical slúži? Ide o tzv. kanonizáciu. Fulltext roboti vyhľadávačov vďaka kanonizácii presne vedia, ktorá stránka je z pohľadu správcu dôležitejšia a vo vyhľadávaní ju teda uprednostní. Kanonizáciu podporujú najväčšie vyhľadávače Yahoo, Bing aj Google a dokonca aj český Seznam.cz. Kanonizácia sa dá samozrejme použiť na dynamických aj na statických weboch.

Zápis kanonickej URL:

Príklady použitia kanonizácie

Radenie zoznamov a produktov

Kanonizácia sa tiež skvele hodí tam, kde potrebujeme produkty (alebo všeobecne záznamy z databázy) radiť podľa parametrov a kritérií (napr. podľa ID, podľa veľkosti, podľa váhy, apod.). URL, ktoré sa potom vytvorí, môže vyzerať takto:

  • example.com/produkt-yxz
  • example.com/produkt-yxz?radenie=cena
  • example.com/produkt-yxz?radenie=id
  • example.com/produkt-yxz?radenie=vaha

Ich obsah je totožný, ale na iné URL = duplicita. Takže tu je použitie kanonizácie ideálne.

Zobrazenie produktov v e-shope

Niektoré internetové obchody umožňujú výpis produktov v rôznom módu zobrazenia, napr.:

  • Originálna URL adresa je http://www.example.com/kategoria
  • Produkty pod sebou v riadku - potom je výsledná URL niečo ako http://www.example.com/kategoria/tab
  • Produkty zobrazené dlaždicovo - potom je výsledná URL napr. http://www.example.com/kategorie/row

Obe URL obsahujú totožné produkty, totožný obsah, takže sú duplicitné. Aj tu je použitie kanonizácie ideálne.

Niekoľko rád pre použitie kanonizácie

Možno sa body uvedené nižšie môžu zdať zbytočné a samozrejmé, napriek tomu uvediem niekoľko rád a odporúčaní pre kanonizáciu:

  • Uistite sa, že cieľová stránka pre rel=canonical existuje (nie je nič horšie ako odkazovať na stránku, ktorá neexistuje).
  • Skontrolujte, či je cieľová stránka pre kanonizáciu indexovateľná (napr. či nie je zakázaná jej indexácia v meta tagu alebo v robots.txt).
  • Tag je umiestnený v hlavičke stránky (v tagu).
  • Zadávajte tento tag na celej stránke len raz. Pokiaľ bude na stránke umiestnený viackrát, tag môže byť vo finále ignorovaný.

Najčastejšie chyby pri použití kanonizácie

Kategórie v e-shope

Kanonizáciu môžeme použiť v mnohých prípadoch. Ale v prípade stránkovania produktov naozaj nie. Predstavte si, že máte ponuku tričiek na piatich stránkach s URL:

  • www.example.com/tricka/
  • www.example.com/tricka/stranka-2/
  • www.example.com/tricka/stranka-3/
  • www.example.com/tricka/stranka-4/
  • www.example.com/tricka/stranka-5/

Toto je klasický prípad, kde kanonizáciu nepoužiť. Prečo? Stránky, na ktoré sa kanonizácia vkladá, nebývajú vyhľadávačom indexované, a to v tomto prípade predsa nechceme.

Radšej sa v tomto prípade spoľahnite na použitie rel="prev" a rel="next". Viac o tomto sa dočítate na tomto odkaze. Pekné a elegantné riešenie.

Absolútne adresy URL mylne použité ako relatívne adresy URL

Tag, rovnako ako mnoho HTML tagov, prijíma relatívne a absolútne adresy URL. Relatívne adresy URL obsahujú cesty "vo vzťahu" k aktuálnej stránke. Napríklad, "images/tricko.png" znamená "z aktuálneho adresára prejdite do adresára images, potom na tricko.png." Absolútne adresy URL definujú úplnú cestu, vrátane protokolu http://.

Zápis u kanonizácie musí byť absolútny! Na to dávajte pozor.

Kanonizácia v tagu <body>

Tag rel = canonical by sa mal objaviť len v tagu head. V tagu body nemá tento príkaz čo robiť.

Kanonizácia v stránkovanom článku

Predstavte si, že máte článok o chrípke, ktorý je rozdelený na niekoľko častí (napr. aby sa používateľom lepšie čítal). URL častí článku potom môžu byť:

  • http://www.example.com/clanok/chripka/1-o-chripke
  • http://www.example.com/clanok/chripka/2-ako-chripku-vyliecit
  • http://www.example.com/clanok/chripka/3-skuste-tieto-vitaminy
  • http://www.example.com/clanok/chripka/4-vylezte-sa-v-posteli
  • Atď.

Niekedy sa stáva, že sa jednotlivé URL články smerujú pomocou kanonizácie na prvý z nich. A to práve je nesprávne použitie kanonizácie. Všetky tieto URL sa môžu smerovať napr. na URL, na ktorej je vydaný kompletný článok. Vyhľadávač potom uprednostní vo vyhľadávaní celý článok.

Záver a zhrnutie

  • Urobte svoj web tak, aby drvivá väčšina duplicitného obsahu používala kanonizáciu na relevantnú stránku
  • Skontrolujte, či je tag rel = canonical uvedený iba raz, a to v časti stránky head.
  • Skontrolujte, že cieľové URL pri kanonizácii nevedú na neexistujúcu adresu URL (napr. nie na stránku s kódom 404).
  • Uistite sa, že ste kanonizáciu použili skutočne správne.
ZPĚT Chci SEO


Pavel Horelica

Notice: Undefined index: position_sk in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 731

Notice: Undefined index: position in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 731
email: pavel.horelica@impnet.cz

Pavol je tu na to, aby vás ľudia na internete našli. Stará sa o optimalizáciu stránok pre vyhľadávače, študuje dáta z analytických nástrojov a na ich základe neustále vymýšľa, ako váš web ešte vylepšiť a posunúť dopredu.

Co dalšího píšu?



Notice: Undefined variable: i in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 753

Notice: Undefined variable: subpagelist in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 756

Notice: Undefined variable: uvod in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 758

Čo je to atribút hreflang – ako ho používať a najčastejšie chyby

22.02.2019 | Pavel Horelica
Ak máte na svojej webovej stránke viac podstránok s duplicitným obsahom, je vhodné na ňu nasadiť tzv. kanonizáciu. Čo to presne je a v akých konkrétnych prípadoch ju používať?

Notice: Undefined variable: subpagelist in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 794

Notice: Undefined variable: subpagelist in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 756

Notice: Undefined variable: uvod in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 758

Mŕtve SEO metriky, ktoré sa naozaj nevyplatí sledovať. A čo teda sledovať?

16.03.2018 | Pavel Horelica
Ak máte na svojej webovej stránke viac podstránok s duplicitným obsahom, je vhodné na ňu nasadiť tzv. kanonizáciu. Čo to presne je a v akých konkrétnych prípadoch ju používať?

Notice: Undefined variable: subpagelist in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 794

Sme hrdými držiteľmi týchto certifikátov