Čo je to inbound marketing
Správny obchodník sa snaží predať. Všetko. Auto, dom, notebook, babičku... no dobre, babičku asi nie, ale to ostatné áno. Ako ale zaistiť, aby zákazníka, ktorý sedí doma pri monitore, upútala práve vaša prezentácia, keď rovnaký produkt ponúka aj 150 ďalších? Prestaňte predávať a začnite pomáhať. Uvidíte, že zákazníkov bude pribúdať. Síce to nejakú dobu potrvá, ale nakoniec zistíte, že to malo zmysel.
Dobrá rada nad zlato
Poznáte to určite sami – chcete si kúpiť napríklad spomínaný notebook. Po zadaní tohto slova do vyhľadávača sa na vás zosype lavína odkazov na rôzne weby s notebookmi. Vy toho ale o počítačoch veľa neviete a radi by ste si najskôr našli nejaké informácie. Napríklad, ktorý notebook je vhodný pre domáce použitie. Alebo ktorý notebook je najlepší pre grafické práce.
A máme tu jadro problému. To je presne to, čo ako prvé všetci užívatelia hľadajú. Či už sa jedná o notebook, žehličku, auto alebo napríklad sedačku do obývačky. Ľudia potrebujú recenzie, užívateľské skúsenosti, fotky. Chcú, aby bol produkt pekne popísaný. Nikto si predsa nekúpi produkt, u ktorého nie je ani fotka, popis, skrátka nič. Rovnako ako si nekúpi nekvalitný produkt.
Budujte a buďte trpezliví
Ako už bolo spomenuté vyššie v článku, budovanie užitočného a hodnotného obsahu vám zaberie čas. Veľa času. A musíte tiež mať čo ponúknuť. Ale vložené úsilie sa istotne vyplatí, osobný prístup a starostlivosť dokáže každý zákazník oceniť. Vy sa tým ešte aj odlíšite od konkurencie, ktorá „iba“ predáva, bez toho, aby zákazníkovi prinášala nejakú pridanú hodnotu. Spokojný zákazník sa rád pochváli, že ste mu pomohli pri výbere a hľa, máme tu budovanie dobrého mena spoločnosti. Hovorí sa o vás a vy to máte zadarmo!
Ostaňme chvíľu u toho slova zadarmo. Inbound marketing sa zaoberá takými aktivitami, ktoré primárne nie sú platené. Aj keď vás celkom určite stoja peniaze, nie sú to peniaze vydané do obyčajnej reklamy. Sú to peniaze, samozrejme tiež čas, investované do vyzdvihnutia obsahu, z ktorého sa zákazníci dozvedia, čo potrebujú vedieť, na mieste, kde to hľadajú. A vďaka tomu si vás potom sami nájdu, až budú chcieť produkt kúpiť. Tak sa z potenciálnych zákazníkov, ktorí si najskôr prišli len pre radu, časom stanú platiaci a hlavne spokojní zákazníci.
Pravým opakom je outbound marketing, kedy obchodník získava zákazníka tým, že ho masíruje platenou reklamou (v TV, na billboardu, v tlači, PPC apod.). Ide mu o predstavenie produktu, nesnaží sa zákazníkovi pomôcť, vzdelávať ho, pobaviť ho. Hlavným cieľom je iba predaj.
Informujte na viacerých frontoch
Pýtate sa, ako naplno využiť potenciál inbound marketingu? Komunikujte so zákazníkom pomocou rôznych marketingových kanálov a ich prepojeniu. Základom je pripraviť si kvalitný a užitočný obsah, ktorý potom môžete šíriť za pomoci jednotlivých médií. Ak ponúknete zákazníkovi viacej možností, ako s vami môže komunikovať, uvidíte, že ich rád využije. Poďme sa pozrieť na niektoré zo zdrojov návštevnosti v inbound marketing.
- Blog
- SEO
- Sociálne siete
- Videá
- Diskusie
- E-mailing
- Mikrostránky
- Infografiky
- Podcasty
Môžu to byť aj ďalšie médiá, záleží na oblasti, ktorej sa venujete. Orientujte sa viac ako nákupný predajca – odpovedzte na otázky užívateľov k produktu či službe, naučte ich niečo nové, napíšte recenziu, natočte video s pracovným postupom. Na mikrostránke vysvetlite prínos produktu, natočte rozhovor s odborníkom z oboru, vytvorte prehľadnú infografiku k problematike, o ktorú sa užívatelia zaujímajú. Fantázii sa medze nekladú. Sami iste nájdete kanály, ktoré sa budú k vášmu oboru podnikania hodiť viacej. Zákazníci si vás potom sami nájdu, pretože ste im pomohli a váš obsah bol pre nich užitočný.
Aj keď je to dlhodobý proces, určite sa vyplatí sa do neho pustiť, pokiaľ chcete zvyšovať povedomie o svojej značke a budovať dobré meno spoločnosti. V očiach svojich potenciálnych aj stálych zákazníkov totiž odrazu nebudete len obyčajný obchodník, ktorý by predal aj tú babičku zo začiatku článku, ale odborník, ktorý o svojom obore niečo vie a je schopný svojim zákazníkom dobre poradiť.
Jan Rychnovský
Notice: Undefined index: position_sk in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 731
Notice: Undefined index: position in /var/www/impnet.sk/data/www/impnet.sk/class/Blog.class.php on line 731
email: jan.rychnovsky@impnet.cz